London egyik jelképe.
Nem a Big Ben, nem a Tower, nem a Tower Híd, nem a London Eye, nem a Trafalgar
Tér, nem Greenwich, nem az Oxford Street, nem a Piccadilly Circus, nem a Hyde
Park. Hát akkor mi?! Kérdezhetnénk bőszen, mert még lehetne néhány válasz erre
a kérdésre, de most nem áll szándékomban felsorolni az összeset. A
Doubledecker, a piros emeletes busz.
Egészen 1829-ig kellene
visszamennünk az időben, hogyha a londoni buszközlekedés igazi ősét akarnánk
keresni, de ezekkel a történelmi adatokkal nem szeretnék senkit sem untatni
(akit mégis érdekel, az angolul megtekintheti a Wikipédián). Omnibuszok, gőz
hajtotta buszok, minibuszok, midibuszok, alacsony padlós buszok (amelyek egyik
legelső „használója” London volt), csuklós buszok és emeletes buszok. Ez a
londoni buszok fejlődési sormintája, amelynek végén a jelenleg használt hibrid
buszok állnak (összesen 190 hibrid busz van forgalomban Londonban).
Ezek a hibrid (emeletes)
buszok egy elektromos akkumulátor és egy dízelmotor kombinációját használva
működnek, így 40%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos
dízelmotoros buszok.
A száraz adatok után
jöjjenek az én tapasztalataim. Elöljáróban elmondanám, hogy imádom az emeletes
buszokat! Amikor busszal utazok, és tudom, hogy hosszabb ideig tart az utazás,
mindig az emeletre megyek, és onnan csodálom a tájat, lehetőleg az első két pár
ülésből, ahonnan elém tárul az egész panoráma. „Ingyen” városnézés. J
A londoni buszközlekedés
24 órás, nem úgy, mint a metró, ami éjszaka 4-5-6 órán át szünetel. Még éjszaka
is sok járat járja a város utcáit, szinte nincs olyan hely, ahonnan ne lehetne
hazajutni valamilyen úton-módon. A nappali járatsűrűségről pedig ne is
beszéljünk! A City forgalmasabb csomópontjain, útvonalain egymást érik a piros
emeletes buszok, már-már piros emeletes busz-karavánok állnak össze. Ebből
kitalálható, hogy elég sűrűn járnak.
Ami nem tetszik,
tetszett, hogy a külsőbb területeken, tehát nem a városközpontban, hanem
mondjuk errefelé, amerre mi lakunk, tehát 3-as, 4-es zónákban már nem mindig
járnak túl sűrűn a járatok, és ez elsősorban a sulibamenetel során okoz(ott)
gondokat. Reggel általában az a cél, hogy egy buszt használjunk a fiúkkal, mert
az, ha időben jön, vagy csak maximum 5 percet késik, tökéletes, mivel utána még
egy 10-15 perc séta kell a sulihoz, így pont időben beérünk. Viszont ha egy
kicsit késésben vagyunk, és másik útvonalon vagyunk kénytelenek menni, azaz két
buszos megoldással kell eljutnunk a sulihoz, a második busz lutri. Ugyanis nem
lehet tudni, hogy mikor jön, mivel nem minden buszmegállóban van ilyen
visszaszámláló tábla, ami mutatja, hogy mikorra várhatóak a járatok abba a
buszmegállóba. Például ezekben sincs, amelyeket mi használunk a fiúkkal. De
mostmár megoldódni látszik ez a „probléma”.
Ugyanis mostmár nemcsak
arra van lehetőség London minden egyes buszmegállójában, hogy a buszmegállóban
található egyedi megállókódot sms-ben elküldve a megadott számra megtudjuk,
hogy mikorra várhatóak a járatok abba a buszmegállóba (ez sms-enként 12
pence-be kerül), hanem akinek van okostelefonja, az a http://m.countdown.tfl.gov.uk/ oldalon
menetközben is megtudhatja, hogy mikorra várható a következő busz. Ehhez csak
annyit kell tennünk, hogy a megállókódot, irányítószámot, utca nevét, vagy a
járat számát beírjuk a keresőbe, ami segít. Nagyon jó kis találmány, és már
mindenhol elérhető Londonban. Ez, a mai, okostelefonokat használó világban
gyakorlatilag nélkülözhetetlen újítás volt a Transport for London részéről, és
mostmár én is bőszen használom és fogom a jövőben is! J
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése